Naar inhoud

Update coronavirus - #zorgvoorjezelf #gezondegemeente

Dit nieuwsbericht is niet actueel.

Dat dit een uitzonderlijke en stresserende tijd is, staat als een paal boven water. Maar hoe ga je om met je angsten? En wat doe je tegen de verveling? Hoe zorg je ervoor dat je mentale en fysieke gezondheid, en ook die van je naasten, er niet onder lijdt? Wij verzamelden een aantal tips!

Blij fit in uw kot

Veel activiteiten worden geannuleerd of uitgesteld. Maar beweging blijft belangrijk. En dat kan ook thuis:

  • Volg online een yogasessie, stretch- en krachtoefeningen, een sportles …
  • Dans, alleen of met je gezin! Laat iedereen om beurt zijn/haar favoriete liedje opleggen. Goed voor lichaam én geest!
  • Wandel eens rond het huis en/of in je tuin en geniet van het lentezonnetje.
  • Doe je telewerk? Sta dan zeker elke 30 minuten eens recht.

Vergeet ook niet om regelmatig je huis te verluchten, zeker nu we vaker binnen zitten. Zet de ramen dus af en toe wijd open.

 

Dagelijkse kost

Loert ongezonde verleiding bij jou thuis om elke hoek? Probeer nu meer dan ooit om gezond te eten. Geen inspiratie of andere zorgen aan je hoofd? Er bestaan veel apps en websites met gezonde recepten!

Vergeet niet voldoende water te drinken! Enkele tips:

  • Drink twee glazen water na elke maaltijd.
  • Zet je drinkfles met water op je werkplek.
  • Gebruik een water-app of zet elke 30 minuten een alarm.
  • Kies voor ‘infused water’, voeg bv. citroen, munt, aardbei … toe.

#fitinjehoofd – mentaal welzijn

  • Kalmte kan u redden: Je kan in deze periode niet vermijden dat je stress hebt. Probeer de situatie en je gevoelens hierover te aanvaarden. Het is cruciaal om lief te blijven voor jezelf. Dat geeft minder spanning dan jezelf verwijten maken omdat je je slecht voelt. Hoewel stress soms onvermijdelijk is, kan je je stressbestendigheid wel verbeteren: via ademhalingsoefeningen, humor ... Er bestaan ook veel apps met geleide meditaties.
  • Informeer je, maar hou het gezond: Beperk je informatiemomenten. Kijk bijvoorbeeld naar het nieuws op tv, maar zoek geen volledig dag online naar informatie. Niet alles wat je online leest, is trouwens juist. Correcte informatie vind je op de website https://www.info-coronavirus.be/nl/. Op www.lede.be vind je de laatste informatie m.b.t. onze gemeente. Heb je vragen, dan kan je bellen naar het gratis nummer 0800 14 689.
  • Ga op zoek naar structuur: De onvoorspelbaarheid van het coronavirus brengt spanning en angst mee. Je zit waarschijnlijk met heel wat vragen: “Hoe lang zal de crisis duren? Zal ik ziek worden? …”. Allemaal zaken waar je geen controle over hebt. Wat je wel kan doen is structuur brengen in je dag. Maak elke avond (of 1 keer per week) een dagindeling voor de volgende dag(en). Zo krijg je een nieuwe regelmaat en dat geeft rust. Verdeel je tijd tussen telewerk, huishoudelijk werk, achterstallige klusjes, ontspanning, beweging, een frisse neus halen …

I just called to say …

Heb je zelf nood aan gezelschap of een babbeltje?

  • Probeer nieuwe communicatie uit: skype, hangouts, whatsapp, facetime, teams … Het opent een nieuwe wereld! En eenmaal je het onder de knie hebt, krijgt je zelfbeeld een boost.
  • Organiseer een telefoonketting: spreek met een groepje vrienden, familie of buren een volgorde af wie naar wie belt. Zo hoor je elkaar op geregelde tijdstippen en kan je nieuwtjes uitwisselen. Tip: hou het positief. Lachen is gezond.

#zorgvoorelkaar

Wees extra begripvol voor je huisgenoten, het is voor iedereen moeilijk.

We gaan ook allemaal anders met deze crisis om. De meeste mensen zijn ook meer prikkelbaar. Dat is een normale reactie waar we weinig aan kunnen doen. Het is cruciaal om lief te blijven voor elkaar.

Elkaar opzoeken of intergenerationeel contact moet worden vermeden. Blijf wel in contact met vrienden, buren, familie … zeker met mensen die alleen wonen. Bel regelmatig, stuur een mailtje of Whatsapp … Je kan ook in je eigen buurt een briefje in de bus steken bij mensen die sociaal geïsoleerd zijn of vrijwilliger worden voor de boodschappendienst van het ocmw.

 

Heb je hulp of een luisterend oor nodig?

Je staat er niet alleen voor! Hier kan je terecht:

  • Tele-onthaal: bel 106 of chat via www.tele-onthaal.be.
  • Centrum Algemeen Welzijnswerk: 0800 13 500 of chat via www.caw.be.
  • Hulplijn met vragen over geweld: bel 1712 of chat via www.1712.be.
  • Awel: 102
  • Sociale dienst OCMW Lede: 053 80 20 22.
Datum van het bericht: donderdag 26 maart 2020