Naar inhoud

Wanneer je dringende of iets minder dringende hulp nodig hebt…

Om snel te reageren in een noodsituatie is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de bestaande noodnummers. Naast de gekende noodnummers 112 en 101 zijn er de voorbije jaren door de overheid ook enkele nieuwe specifieke nummers en een app gelanceerd. Hieronder volgt een kort overzicht.

112 en 101 voor dringende hulp

In België zijn er twee gratis noodnummers die 24/7 bereikbaar zijn voor dringende hulp:

  • 112 voor ziekenwagen en brandweer;
  • 101 voor politie.
  • Wanneer je naar het noodnummer 112 of 101 belt in Vlaanderen of Wallonië, moet je een keuze maken via een keuzemenu: voor ziekenwagen of brandweer druk 1, voor politie druk 2. Je wordt dan rechtstreeks doorverbonden met de juiste noodoproepcentrale. Het is dus een zeer eenvoudig keuzemenu. Belangrijk: je wordt altijd geholpen als je naar het noodnummer 112 belt. Ook als je niet weet welke keuze je moet maken of als de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator van de noodcentrale aan de lijn. Indien nodig zal de operator je dan wel doorschakelen naar de noodcentrale die je kan helpen.

App 112 BE

Als je een smartphone hebt kan je best de app 112 BE downloaden. Na de registratie kan je gewoon op het icoontje van brandweer, ziekenwagen of politie drukken als je hulp nodig hebt. Dit vervangt de keuze die je via het keuzemenu zou maken. Tijdens je oproep stuurt de app elke 30 seconden je positie naar de noodcentrale zodat de operator ziet waar je bent. Daarnaast kan je nuttige medische informatie invullen in de app die wordt meegestuurd naar de Noodcentrale 112.

Meer info vind je op www.112.be (app).

Doof, slechthorend of spraakgestoord?

Als je doof of slechthorend bent, of een spraakstoornis hebt, kan je:

  • bij registratie van de app 112 BE met een vinkje aanduiden dat dit het geval is. Als je een noodoproep doet via de app zal de operator dan de chatfunctie activeren, waardoor je via berichten met de noodcentrale kan communiceren.
  • de noodcentrales ook bereiken via SMS. Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden via e-mail of SMS. Meer info vindt u op www.112.be (voor doven).

E-loket of 1722 tijdens storm

Als je Hulpverleningszone een e-loket of rechtstreeks nummer heeft, kan je daar rechtstreeks terecht om een brandweerinterventie voor storm of wateroverlast aan te vragen. Je kan dit e-loket of rechtstreeks nummer ook gebruiken om de brandweer een wespennest te laten verdelgen.

Sinds 1 augustus 2017 kan je voor brandweerhulp tijdens een storm of als je wateroverlast hebt ook het nummer 1722 bellen als er niemand (mogelijk) in levensgevaar is. Dit nummer is enkel beschikbaar tijdens hevig onweer (een code geel, oranje of rood van het KMI) en kan je gebruiken als er bijvoorbeeld veel schade is aan de dakbedekking, je kelder onderloopt, als er wateroverlast is op de openbare weg,... Als je tijdens hevig onweer voor niet-dringende brandweerinterventies naar het noodnummer 112 belt, zal je hoe dan ook gevraagd worden om het nummer 1722 te bellen. Bel niet naar 1722 als er geen interventie van de brandweer nodig is. Als er een boom in je tuin omgevallen is, als je veranda beschadigd is of als er een elektriciteitspanne is, bel je best een gekwalificeerde professional of kan je eventueel zelf herstellingen uitvoeren.

Niet-dringend ziekenvervoer

Als je niet-dringend ziekenvervoer nodig hebt mag je niet naar 112 bellen, maar moet je beroep doen op een ziekenwagen voor niet-dringende hulp. Je kan contact opnemen met je ziekenfonds om na te gaan of zij een ziekenwagen kunnen inplannen of rechtstreeks contact opnemen met een ziekenwagendienst voor niet dringend ziekenvervoer.

1733 voor dokters van wacht

In sommige regio’s moet je voor niet-dringende medische hulp geen nummer meer opzoeken van de dokter van wacht, maar kun je een dokter van wacht bellen via het centrale nummer 1733. In de volgende jaren zal “1733” in heel België in gebruik genomen worden.

Schrijf je in op BE-Alert

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid jou kan verwittigen in een noodsituatie. 

Dankzij BE-Alert kan je rechtstreeks informatie krijgen via sms, een gesproken bericht of e-mail. 

Een burgemeester, gouverneur of minister activeert BE-Alert, om een bericht uit te sturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft.  Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand.

Schrijf je dus in via www.be-alert.be en blijf op de hoogte tijdens een noodsituatie!

Andere noodnummers

Speleosecours.be - 04 257 66 00

  • Veiligheid in het station en op de trein

Belgiantrain.be - 0800 30 230

Datum van het bericht: donderdag 20 februari 2020